وبلاگ تماشاچی

وبلاگ تماشاچی

وبلاگ تماشاچی

وبلاگ تماشاچی

روانشناسی باورهای منطقی، باورهای غیر منطقی قسمت اول



باورهای منطقی، باورهای غیر منطقی

قسمت اول

همه ما در زندگی باورهایی نسبت به خود و دیگران داریم که نوع این باورها می تواند ،احساس و رفتار ما را دستخوش تغییر کند. "آلبرت آلیس "از کسانی است که در زمینه ی باورهای غیر منطقی و نقش آن در اختلالات روانی و رفتاری مطالعات گسترده ای داشته است . وی معتقد است با تغییر باورهای غیر منطقی می توانیم به سلامت روانی خود کمک کنیم. در اینجا برخی از باورهای غیرمنطقی رایج اشاره می کنیم:

1- من به عشق وتایید افراد مهم نیازمندم.(غیر منطقی) عشق و تایید بسیار دلپذیر است و در شرایط مناسب به دنبال آن خواهم بود اما آنها از واجبات نیستند من بدون آن ها نیز می توانم زندگی کنم.(منطقی)

2- برای ارزشمند بودن به عنوان یک انسان باید به موفقیت در هر کاری که می کنم بدون هیچ اشتباهی دست یابم.(غیرمنطقی) من همواره سعی می کنم تا حد ممکن به موفقیت دست یابم اما شایستگی عدم شکست ،غیر واقعی است. بهتر است که خود را جدا از عملکرد خود به عنوان یک انسان بپذیرم.(منطقی)

3-افراد باید همواره کار صحیح را انجام دهند زمانی که کاری آسیب زا انجام می دهندباید سرزنش و تنبیه شوند.(غیر منطقی) ناخوشایند است که گاهی افراد کارهای نادرست انجام می دهند اما انسان ،کامل نیست و ناراحت کردن خودم در حقیقت تغییری ایجاد نخواهد کرد.(منطقی)

4- وقایع باید طبق آنچه می خواهم باشد و در غیر این صورت زندگی غیر قابل تحمل خواهد بود.(غیر منطقی) هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید هر چیز باید آنگونه که می خواهم اتفاق بیافتد. نا امید کننده است اما می توانم این را درک کنم به خصوص برای جلوگیری از فاجعه.(منطقی)

5- ناراحتی من به واسطه ی اتفاقات خارج از کنترل من به وجود آمده اند و در نتیجه کار زیادی نمی توانم برایش انجام دهم.(غیر منطقی) عوامل خارجی بسیاری د رکنترل من نیستند اما این ها افکار من هستند (نه عوامل خارجی)که باعث احساسات من می شوند و می توانم بیاموزم که افکارم را کنترل کنم.(منطقی)

6- من باید در مورد چیزهای خطرناک و ناخوشایند نگران باشم و گرنه آنها ممکن است اتفاق بیافتد.(غیرمنطقی) نگرانی در مورد وقایعی که می توانند ناخوشایند باشنداز رخ دادن آن ها جلوگیری نخواهد کرد. این کار فقط من را در حال حاضر نگران و افسرده می سازد.(منطقی)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.